Proces projektowania logo


 

Zanim zaczniesz szkicować projekty logo dla klienta, musisz mieć wyobrażenie o tożsamości marki. Gdy dojdziesz do tego jaką tożsamość ma marka, reszta idzie prosto. 

Bardzo ważne jest aby zadać klientowi odpowiednie pytania i na tej podstawie przygotować Brief  

  • Dlaczego klient założył firmę? 
  • Jakie wartości są ważne dla firmy?
  • Co wyróżnia firmę na tle konkurencji? 

Dobrze na początek najlepiej zacząć od stworzenia „mapy myśli”. Mapy myśli to wizualna technika burzy mózgów. Zaczynasz od głównego pomysłu i tworzysz schemat swoich myśli, łącząc słowa kluczowe i powiązane koncepcje wokół tego głównego pomysłu.

Mapowanie myśli można wykonać samodzielnie lub w grupie i jest to doskonałe narzędzie do ponownego ukierunkowania pomysłów lub tworzenia nowych. W rozwoju marki idealnie nadaje się do osiągnięcia konsensusu wokół spójnej tożsamości marki.

 



Szukaj inspiracji projektowych

Research czyli poszukiwanie inspiracji, oglądając jak najwięcej świetnych logo, pomyśl o tym, co sprawiło, że te projekty są tak przyciągające. W tym celu warto zajrzeć na strony takie jak Pinterest i Behance na nich opieram się w dużej mierze. Poza tymi są jeszcze mniej znane:

  • Logoed: proste, jednostronicowe przewijanie Logoed pozwala przeglądać często aktualizowaną kolekcję logo. 
  • Logospire: Ta obszerna kolekcja projektów logo przesłanych przez użytkowników pomoże Ci uwolnić kreatywność. Brand New: Brand New to blog, który obejmuje projekty i przeprojektowanie nowych i znanych marek we wszystkich branżach.
  • LogoLounge: Ten blog umożliwia grafikom przesyłanie najnowszych logo. LogoLounge jest prawdopodobnie najlepiej znane z publikowania serii książek prezentujących dzieła sztuki prezentowane na stronie. Miłość do projektowania logo.
 

  Tablica inspiracji (Moodboard)

 Na podstawie grafik oraz stoków tworzona jest tablica inspiracji, to ona ma za zadanie pomóc nam skomponować logo oraz jeśli to konieczne identyfikację wizualną.

Ważne jest, aby zebrać zdjęcia i grafiki w jednym miejscu. Dzięki temu zarówno w naszej głowie jak i w głowie klienta klaruje się wizja. Często oprócz samej nazwy do prezentowanych klientowi tablic dodajemy opisy – tak aby pokazać jaki przekaż wiąże się z konkretnym stylem.

 

Wybierz kolory, które odzwierciedlają markę.

Kolor ma większe znaczenie dla postrzegania bodźców wzrokowych przez człowieka, niż wielu ludzi zdaje sobie z tego sprawę. Badania sugerują nawet, że kolor może wpływać na nastrój użytkowników, przez co ma kluczowe znaczenie przy podejmowaniu przez nich decyzji o zakupie.  
Kolory Twojego logo znajdą się na stronie internetowej, oznakowaniu w sklepie, kanałach mediów społecznościowych, e-mailach marketingowych i każdym innym miejscu, w którym użytkownik wchodzi w interakcję z Twoją marką.  
Nie ma koloru, który byłby ogólnie „lepszy”, ale każdy kolor mówi coś innego. Chcesz się upewnić, że mówisz dobrze. Mając to na uwadze, przyjrzyjmy się psychologicznym skutkom niektórych kolorów:
 
  • Brązowy Ziemisty odcień brązu często kojarzy się z całkowicie naturalnymi składnikami, ECO wyrobami domowej roboty i świeżo upieczonymi smakołykami. Biorąc pod uwagę kolor kory drzewa, patyków, jesiennych liści i żyznej gleby, brąz może również nadać marce aurę pleneru.
  • Pomarańczowy  Jak ogień, pomarańczowy emanuje ciepłem, energią i pasją. Często wykorzystywany w logotypach dla siłowni. Kolor zachodów słońca ma również tendencję do przywoływania lata - zwłaszcza w połączeniu z jaśniejszymi błękitami i delikatnymi zieleniami. 
  • Żółty Wysoko nasycona siostra pomarańczy, żółta, również emituje światło, energię i ciepło. Ale jeśli ciepło pomarańczy jest żarzącym się kominkiem, to żółte jest intensywnym ciepłem. Żółty ma tendencję do wywoływania szczęśliwych uczuć, ale używaj go oszczędnie. Trochę żółtego może dodać odrobinę optymizmu marce.
  • Zielony  Kolor z dwiema osobowościami, zielony może wywołać organiczną aurę, która przywodzi na myśl bujne lasy deszczowe, świadomość ekologiczną i poczucie spokoju. A jednak zielony równie łatwo staje się kolorem pieniędzy, chciwości, zazdrości i mdłości. 
  • Różowy Bardziej miękki, delikatniejszy kolor, różowy był w różnych momentach historii postrzegany zarówno jako męski, jak i kobiecy. Choć współczesnym konsumentom róż kojarzy się prawdopodobnie z kobiecością, szerzej kojarzy się on z życzliwością, romantyzmem i miłością.
  • Czerwony Śmiała i bezlitosna czerwień ma tendencję do wyróżniania się, dlatego stała się tak niezawodnym kolorem w brandingu. Podobnie jak różowy, czerwony ma tendencję do wywoływania romansu. Ale podczas gdy romans różowej jest delikatny i łaskawy, romans czerwieni jest namiętny, głośny i cielesny.
  • Fioletowy Rasputin kolorów⁠, fioletowy to mroczny, tajemniczy nieznajomy o niemal magicznym magnetyzmie. Biorąc pod uwagę, że fioletowe barwniki historycznie miały reputację rzadkich i drogich, nie ma tajemnicy, w jaki sposób fiolet zaczął być kojarzony z bogactwem, nadmiarem, mistycyzmem, magią i pobłażaniem.
  • Niebieski  Kolor czystego nieba, niebieski, wywołuje uczucie zaufania, łatwości i spokoju. To powiedziawszy, niebieski okazał się również najmniej apetycznym kolorem. Staraj się tego unikać, jeśli twoim klientem jest sprzedawca żywności.
  • Czarny, szary, biały  Czasami najlepszym kolorem dla marki jest brak koloru. Odcienie czerni, bieli i szarości wywołują poczucie spokoju, równowagi lub przejrzystości. Korzystanie z wielu kolorów Większość logotypów jest monochromatyczna. Pojedyncze kolory są łatwiejsze do skoordynowania, a użycie tylko jednego koloru uprości inne elementy projektu graficznego marki. Jednokolorowe logo można również przeprojektować w różnych kolorach do różnych celów.

Wybierz rodzaj projektu logo

Projektując nowe logo od podstaw, dobrze jest zrozumieć różne rodzaje logo.  
Logo monogramów Znane również jako znaki literowe, logo monogramowi składają się z liter, często inicjałów marki.  Pomyśl o NBC, GE, HBO, NASA. 
Logo z monogramem jest proste, ale pomaga ludziom zapamiętać firmę stojącą za logo. 
 
 Na przykład, co najłatwiej zapamiętać i powiedzieć: IBM czy International Business Machines? Logo monogramu IBM Znaki słowne.
 
 
Logo znaku słownego (lub logotyp) to logo oparte na czcionce, które pokazuje nazwę firmy. Pomyśl o Visa, Disney, Jeep.
Logotypy najlepiej sprawdzają się w przypadku firm o chwytliwej nazwie. Zapadająca w pamięć nazwa i wyrazista typografia tworzą silne skojarzenia z marką. Są również elastyczne i mogą być używane w różnych materiałach marketingowych i reklamowych, reprezentując firmę. np logo Disneya.
 
 


Znaki graficzne to logo graficzne. Ilekroć go zobaczysz, od razu rozpoznasz w nim logo firmy. Przykładami tego są logo Apple, logo Instagrama lub target. 
 

Abstrakcyjny znak logo ma charakter koncepcyjny. Składa się z symbolu stworzonego specjalnie dla firmy. Twoje logo nie odnosi się do niczego, co istnieje na świecie, jak ptak czy jabłko. Został zaprojektowany, aby wyrazić wyjątkowość marki. Pomyśl o Airbnb, Microsoft i Pepsi.
 
 
 
Abstrakcyjne znaki są trudne do stworzenia, jeśli nie masz doświadczenia w projektowaniu.
 
Logo maskotki reprezentuje firmę za pomocą ilustrowanej postaci. Często są kolorowe, kreskówkowe i zabawne. Logo maskotki humanizuje markę i działa jako jej ambasador. Firmy sprzedające produkty dzieciom i rodzinom, a także drużyny e-sportowe powinny korzystać z tych projektów. Popularne logo maskotek, które prawdopodobnie rozpoznasz, to Mr. Peanut firmy Planters, Myszka Miki lub M&M’s KFC.
 


Znak złożony łączy znak słowny lub literowy ze znakiem graficznym, abstrakcyjnym logo lub maskotką. Możesz umieścić tekst i ikonę obok siebie lub zintegrować je razem, aby stworzyć logo. Znaki kombinowane pomagają ludziom natychmiast kojarzyć nazwę Twojej firmy z obrazem lub ikoną. Powszechnie rozpoznawane kombinacje to Ralph Lauren, Burger King, Converse.
 
 

Wybierz krój pisma (Typografię)

Nowo tworzone logo może nie zawierać żadnego tekstu, ale znaczna część projektu graficznego będzie, w tym kopia internetowa, oznakowanie i wiele innych materiałów związanych z marką. Ze względu na spójność ważne jest, aby zastanowić się, jakich krojów pisma planujesz użyć podczas projektowania logo, nawet jeśli nie używasz ich w samym logo.
 
Krój pisma a czcionka
 
 

Terminy „krój pisma” i „czcionka” są używane zamiennie w większości kontekstów, więc często zakłada się, że są to synonimy. Istnieje jednak ważna różnica: krój pisma to charakterystycznie odrębny zestaw symboli i znaków typograficznych, często podzielony na różne zestawy, takie jak kursywa i pogrubienie. Każdy z tych zestawów wariantów jest czcionką.
 

Przygotowanie prezentacji

Na kolejnym etapie prac, tworzymy prezentacje zawierające logo w kilku wersjach (zwykłe na bieli, na czerni w kontrze, na kolorze dodatkowym, w wersji pionowej i poziomej) oraz jedną lub dwa mockupy do wyraźniejszego przedstawienia projektu.

Całość zapisuje w pliku PDF – Wszystkie propozycje jakie wysyłam klientowi opierają się na jednej kolorystyce i stylistyce – zmienia się tylko logo. Piersze wersję logo najlepiej wysłać w czerni. Jeżeli klient nie będzie w stanie zwizualizować jak logo będzie wyglądało w kolorze, na pewno cię o tym poinformuję.
 

Weryfikacja przez klienta

Po zakończeniu pracy nad logo zostaje nam wysłanie wizualizacji logo do klienta. Możemy wziąść głęboki oddech i odpocząć. Do czasu aż klient nie odpiszę do nas z poprawkami. To bardzo częste poniewarz klient zawsze ma już wykreowany pomysł na logo, który będzie ci nażucał. Najwarzniejsze to przekonanie klienta do swojej wersji oraz do tego że to ty jesteś projektantem.

Poprawki

Jeżeli nie przekonamy klienta zostaje nam rozpoczęcie procesu wprowadzania poprawek. Najlepiej nie pobierać za to dodatkowych kosztów, poniewarz może to zniechęcić klienta do zapłacenia za całość. Nie martw się poprawki nie trwają w nieskończoność a pomoże to obydwum stroną dojść do pozytywnego zakończenia projektu.

Jakie pliki przekazać klientowi?

Plik PDF to podstawa, dzięki niemu jesteś w stanie przedstawić swój projekt w najwyższej jakości, wektorowej nie rastrowej.
Plik JPG, czyli plik rastrowy zazwyczaj używany do przejżenia co zawiera plik edytowalny.
Plik PNG plik z przeźroczystym tłem, dzięki takiemu zapisu logo będzie łatwo umieścić w wielu miejscach bez obawy o kolor tła.
Pliki edytowalne jak plik Ai oraz PSD najlepiej zachować dla siebie, chyba że klient kupuję od nas równierz prawa autorskie do projekt.
 
 
 Powodzenia :)

Komentarze

Anonimowy pisze…
Wspaniały wpis, dziękuje za dobre rady :D
Anonimowy pisze…
Super rady, dziękuje.
Izabela P. pisze…
Cenny wpis, wart upowszechnienia.

Popularne posty z tego bloga

Jak zostać grafikiem komputerowym?

Księga znaku

Kolory i ich znaczenie w projekcie