UI/UX

 

Co oznaczają skróty UI oraz UX

UI zajmuje się głównie projektowaniem interfejsów i tworzeniem produktów, UX ma za zadanie przetestować już gotowe rozwiązania.

UI (User Interface) to przede wszystkim wygląd i rozmieszczenie wszystkich wizualnych elementów, które mają za zadanie ułatwić korzystanie ze strony lub aplikacji klienta. 

UX  (User Experience) - sposób działania i obsługi aplikacji oraz ogólne wrażenia użytkownika wynikające z korzystania z niej.

Co robi UI designer?

Głównym zadaniem specjalisty UI jest projektowanie witryn, aplikacji i programów w taki sposób, by zbudować język komunikacji pomiędzy użytkownikiem a produktem. W jego kompetencjach leży miedzy innymi opracowanie elementów w taki sposób, by były zarówno estetyczne jak i intuicyjne.
Opierając się na wskazówkach od UX designera optymalizuje oraz tworzy nowe narzędzia, z których korzysta użytkownik poruszając się po stronie lub aplikacji. Zawód ten wiąże się z bardzo wysokim poczuciem estetyki oraz znajomością najnowszych trendów w designie.
Specjalista UI przede wszystkim tworzy makiety interfejsu oraz dopasowuje kolorystykę, typografię, a także grafiki, które mają być wykorzystane w produkcie końcowym. Ściśle współpracuje zarówno z UX designerem, jak i z programistami.

Co robi UX designer?

UX Designer zajmuje się projektowaniem produktów i usług cyfrowych (m.in. aplikacji mobilnych oraz serwisów i stron internetowych). Powinny one odpowiadać na potrzeby użytkownika oraz biznesu w określonym czasie, a korzystanie z nich powinno być intuicyjne i funkcjonalne.

  

1. Projekt koncentruje się na doświadczaniu!

Ludzie nie zawsze zapamiętują przekazywane informacje, ale na pewno pamiętają co czuli. Reklamodawcy skupiają się na wywołaniu emocji, więc dlaczego tego nie wykorzystać przy budowaniu stron czy aplikacji?

To dlatego projektowanie UX stało się tak integralną częścią stron internetowych i aplikacji. Dobrze zaprojektowana strona powinna być skutecznym splotem lub kombinacją tekstu, grafiki, układu i elementów interaktywnych zapewniających użytkownikom doświadczenie emocjonalne, a nie tylko przekaz informacyjny.

Jeśli przyjrzysz się dzisiejszym interfejsom aplikacji mobilnych i stron internetowych to zauważysz, że zawierają one coraz więcej efektów wizualnych, opowiadają i wzbudzają więcej emocji,  i to wszystko dlatego aby wyróżnić się w morzu konkurencji.

2. Ludzie nie czytają, oni skanują strony internetowe.

Zatem ty też stwórz swoją stronę do skanowania, ponieważ w większości użytkownicy nie czytają stron internetowych, spróbuj przyciągnąć ich innymi materiałami. Czy można więc się dziwić, dlaczego wykorzystanie infografiki stało się standardem dla każdego, kto chce przekazać zestaw danych lub informacji?

3. Użytkownicy pragną prostoty i jasności

To o czy mówiliśmy w powyższym punkcie trwa na ogół zaledwie 0,5 sekundy to wystarczająco dużo dla odwiedzających by zdecydować, czy są zainteresowani pozostać na tej witrynie, czy też nie, dlatego dla użytkownika musi być jasne od początku, co może zrobić dalej na twojej witrynie. Użytkownik nie powinien myśleć o tym, co chcesz mu przekazać, on musi to ewidentnie zobaczyć!

4. Kiedy użyć wzorów?

Bądź ostrożny jeśli chodzi o innowacyjne i nowoczesne wzorce UI, to nic, że najprawdopodobniej w innych rejonach są już powszechnie znanymi wzorami. Nie chcemy przecież, aby ludzie musieli myśleć zbyt intensywnie który element do czego służy. Na ogół większość interfejsów powinna być już znana użytkownikom.

5. Projektuj aby uchwycić czyjąś uwagę.

Po pierwsze projektowanie treści strony musi opierać się na jakimś sensownym, spójnym kontekście. Powinna ona posiadać także nieco inny wygląd dla każdego urządzenia umożliwiającego jej przeglądanie. Pamiętajmy, że obecnie mamy dostęp do wielu różnego rodzaju urządzeń w tym mobilnych gdzie będzie ona prezentować się inaczej niż na naszym laptopie czy 24 calowym monitorze kuzyna. Przestrzegajmy zasad responsywności to, że na dużym ekranie bez problemu znajdziemy pewne treści nie znaczy, że na smartfonie przyjdzie nam to równie łatwo.

6. Przewijanie jest szybsze od stronicowania

Dzisiejsze strony są dłuższe jeśli chodzi o przeglądanie w pionie, można by rzec, że znacznie dłuższe w porównaniu do czasów gdy designerzy myśleli, że wszystko musi znajdować się w miejscu widocznym najlepiej od razu po załadowaniu. Weźmy ten przykład z Amazon, który sprzedaje swój nowy Kindle, jeśli wydrukujesz tę stronę będzie składać się ona z 17 kartek.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak wycenić projekt graficzny?

Kolory i ich znaczenie w projekcie

Proces projektowania logo